fredag 1. april 2011

Laktatprofil og VO2-max test.

OPPDATERING: Denne testen gjennomførte jeg 1. april 2011 og hadde i utgangspunktet tenkt å gjøre det igjen senere på sommeren når jeg ble i bedre form. Dette fikk jeg dessverre aldri gjort, men ettersom jeg gikk ned ca 6kg fra testdatoen samtidig som jeg "peak'et" form-messig i slutten av juni så var nok VO2-max en del høyere da. Kanskje jeg tester igjen en gang i 2012 for interessens skyld :-)
_____________________________________________________________________

I dag var jeg på Toppidrettsenteret og fikk testet laktatprofil og maksimum oksygenopptak. Dette er noe som gjøres der i den grad de har kapasitet. Jeg var heldig og fikk time - det koster en del (1100,-), men det tar også ganske lang tid å gjennomføre.

Jeg møtte opp en halvtime før og varmet skikkelig opp på treningssenteret. Deretter var det inn på testrommet og starte på laktatprofilen. Dette gjøres ved at man starter på en viss watt belastning og kjører i 4 min før belastningen økes. Mot slutten av hvert "intervall" måles O2 opptak (igjennom pusteslangen..) og laktatverdi i blodet (ved å stikke i fingeren og presse ut blod). Det hele ble styrt av en hyggelig jente som jobber på senteret. Jeg ble startet på 175 watt. Etter 7'ende invervall på 350w ble jeg stoppet fordi da var jeg over terskel (hun leste bare på blodverdiene for å se det). Fasitten ble en terskelpuls på 163 og terskelwatt på 306. Ganske behaglig test igrunn - rolig kjøring med unntak av aller siste to intervallene som begynte å bli tunge.


Etterpå var det max O2 test, og dette var ganske fort-gjort, men mye tøffere! Jeg ble satt igang på 300 watt og hvert 30 sekund ble det lagt på 25 watt til... mot slutten spør hun før hver økning om det er "ok å legge på 25w til?", hvorpå man gir tommel opp (eller ikke..). På 500 watt kjente jeg at det var nok, og kjørte ett minutt her før jeg måtte stoppe. Fasitten ble en total O2 på 5.04 liter/minutt eller 56 ml/min/kg.

Når det gjelder terskelpuls er dette faktisk noen slag lavere enn det jeg har trodd så det er veldig bra å ha dette som utgangspunkt for å justere treningssonene. Mao. har jeg kanskje kjørt litt for hardt i enkelte intervalløkter - og bra å få justert. Terskelwatt (306w) har jeg igrunn ingen formening om ettersom jeg ikke har trent med wattmåler (men innser at dette må jeg få kjøpt om jeg skal fremstå som nogenlunde seriøs mosjonist!!) - tipper at toppsyklister ligger et godt stykke over, men det er fortsatt tidlig i sesongen!

VO2 max testen var nesten identisk med et estimat jeg fikk fra min gamle Polar klokke så det var vel omtrent det jeg forventet. 56 tror jeg er greit nok - men, her er kroppsvekt viktig. Den absolutte på 5 l/min deles på mine nå 90kg for å få dette. For bare 5 uker siden veide jeg 95.5kg og ville dermed fått 52.7 (alt annet likt). Ettersom jeg skal ned 5kg til over den neste måneden kommer dette opp i 60. Og i tillegg skal jeg naturligvis fortsette å trene!

Ingen kommentarer:

Bruker du ikke Facebook så skriv her: