søndag 22. mai 2011

Briko Spenst Tour: Dårlig spenst i bakkene!

I dag var jeg med på Briko Spenst Tour i Vestfold. Vestfold er litt av et fylke når det gjelder å arrangere sykkelritt for landeveissyklister! Seks på terningen for Vestfold! Selv har jeg nå vært med på Spinn Cup og Baglerrunden tidligere i år - så her skjer det mye artig! :-)


Rittet er 100km langt (målte vel ca 102 på GPS'n) og nytt av året var egne klasser for Veterancup hvor jeg stilte opp i M30-39. Det er først i år jeg har satt meg inn i hva Veterancup'n er, og her kan nok sykkelforbundet gjøre mye mere for å gjøre dette mere attraktivt: Det mest åpenbare er å dele inn i regionale cup'er (f.eks. Vestlandet, Sørlandet, Østlandet, etc.) - dette er jo tross alt for folk i jobb med familie og jeg tviler på at det er veldig mange som flyr rundt for å være med på ritt i andre deler av landet. Det andre er at antall tellende ritt burde reduseres - Norgescup'en er kun 5 ritt, så jeg har litt vanskelig for å forstå hvorfor Veteraner har hele 10 tellende ritt!?


Med VC klasser ble dermed Spenst Tour rittet i år ganske anderledes enn i fjor - med egne starttider for VC-gruppene og tilslutt turrittet. Min gruppe M30-39 startet først kl 11, og der var det heller ikke mere enn ca 20 stykker som startet i. Og det er jo litt synd - for dette er et flott landeveisritt i nydelige omgivelser. I tillegg var det kjempebra arrangert - og en veldig smart plassering av mål - som var på toppen av en bakke med svært lite trafikk.


Han her har skjønt det: Legger er barbert, brunet og oljet inn.

Denne uken har jeg følt meg skikkelig sliten hele uken - litt usikker på hvorfor, men kanskje forkjølelse eller kanskje overtrent... usikker. Derfor hadde jeg tatt sykkelfri både fredag og lørdag i forkant av dagens ritt, men kjente umiddelbart etter start at jeg ikke hadde overskudd. Da den verste bakken kom ved ca 58km klarte jeg heller ikke tette en 10sekunds luke til de fremste etter toppen... kjiipt. De siste 3-4 milene ble jeg derfor syklende sammen med tre andre syklister (hvor han ene fra Asker stakk fra oss, men tok han på slutten). Syklet ifra disse i de siste bakkene - og endte opp på 10 plass.

3-4mil i minigruppe og motvind! 
Ellers må jeg si at det kjøres ganske merkelig i VC-ritt. I hver eneste bakke er det fullt trøkk - for deretter å sykle ganske bedagelig på en del av slettene. Jeg hadde skjønt det om det var fordi det er en kar som forsøker å stikke av, men det virker som det bare skal være slik at man trøkker til i alle kneiker og bakker. Kan jo hende at det er jeg som er for dårlig i bakkene bare!? Det var jeg iallefall i dag!

Kjæresten var igjen med og ga god support. Hun tok også mange bra bilder av VC M30-39 som kan finnes her: https://picasaweb.google.com/nebukanezer/2011_05_spensttour#

Her er et par utvalgte:

"Hurra! Jeg vant! Barnesykkelritt!"

Jeg kom også til mål.. til slutt!


"Disse felgene var så dyre at jeg beholder prislappen på!"

GPS-dataene mine kan sees her.


Resulatene kan sees på Emit sine hjemmesider her.

1 kommentar:

  1. Hei Martin! Imponert uansett om du er fornøyd eller ikke! Var jo 17. mai denne uken tross alt!
    Hilsen fra Diana også!

    SvarSlett