onsdag 11. mai 2011

Subjektiv vurdering av treningsintensitet fungerer også veldig bra!

Gjennomførte bakkeintervaller i dag og reflekterte litt over hvordan det i praksis er å sykle etter puls på slike treninger. For å si det enkelt så kunne jeg trent like bra uten pulsmåler. Realiteten er også slik at når jeg trener så sykler jeg etter en plan om å trene “hardt”, “rolig”, eller “mellomhardt” (e.l.) – og bruker mere pulsmåleren til informasjon til å se hva pulsen var underveis/etterpå...

Problemet med puls er at det er ganske mange faktorer som spiller inn: For eksempel er to ekstremt viktige faktorer 1) adrenalinnivå (jeg har en vesentlig høyere puls ila ritt) og 2) grad av utvilthet. Pga dette så kan en “hard økt” (som i dag) varierer med kanskje 5-10 slag per minutt.

Løsningen om man har ca 10-tusen kr er å investere i en Wattmåler (Powertap eller SRM) – men problemet med disse er at (i tillegg til at det koster) man da blir bundet til å trene på en sykkel – enten så er disse wattmålerne i kranken eller i baknavet. Og dette er lite gunstig for f.eks undertegnede som varierer treningen på typisk 3-4 sykler.

MEN, jeg tror ikke det spiller så stor rolle! Måten jeg (og sikkert mange andre) trener på er etter en ‘følelse’ av hvor hard økten er – og med litt erfaring så fungerer dette også helt utmerket. Det finnes jo også noen som liker å rangere intensiteten i øktene siden på opptil 10-nivåer – og dette kan gjøres ved helt subjektive vurderinger av hvor hardt man trener. Puls og Watt er selvfølgelig helt korrelert, men pulsen blir sekundær. Den mest vanlig brukte subjektive skalaen er den følgende:

Rating Perceived Exertion (RPE) / Borg Scale
  • 0 - Nothing at all
  • 1 - Very light
  • 2 - Fairly light
  • 3 - Moderate
  • 4 - Some what hard
  • 5 - Hard
  • 6
  • 7 - Very hard
  • 8
  • 9
  • 10 - Very, very hard


En tilleggsbeskrivelse jeg fant av denne som jeg også synes er bra er:

1-3 (30-60%) warm up, cool down
4 (65-70%) = breathing in and out through nose easily
5-6 (75-80%) = breathing in through nose and out through mouth
7-8 (85-90% = hard to breath through nose, may need to do mouth breathing but not gasping
9-10 (92-95%) = “sucking air”, gasping for breath. Could only do this level for 10-15 seconds.

Ingen kommentarer:

Bruker du ikke Facebook så skriv her: