onsdag 4. mai 2011

Sykkelene mine!

Sist oppdatert: Sep, 2013

La meg først si at jeg nok ikke er en av de verste utstyrsfreak’ene. Jeg har faktisk et ganske avslappet forhold til utstyr og har en innebygd skepsis til hvorvidt dyrt utstyr faktisk gir de fordelene som produsentene påstår! Når det er sagt så har jeg fra 2013 inngått et samarbeid med BAB Racing og Specialized, og har fått muligheten til å sykle på toppmodellen til en overkommelig pris - så i det siste har jeg blitt litt mer bortskjemt hva gjelder utstyr! ;-)


SYKLER I BRUK NÅ

Racersykkel1: Specialized S-Words Tarmac SL4 Red
Kjøpt våren 2013 via BAB Racing. Toppmodellen til Specialized med bl.a. SL4 Tarmac karbonramme,10-delt SRAM Red gruppe, Roval 40mm helkarbon clinch'ere. Totalvekt eks flaskeholdere 6,3kg (veid selv). Se eget innlegg om denne sykkelen her.






Terrengsykkel: Scott Scale'35 2010 modell.
Denne kjøpte jeg i høsten 2010 etter Birken og er godt fornøyd med den. Flott karbonramme, sykkelen er veldig stiv, og ingenting å utsette på bremser (Elixir5) eller girkomponenter (X9 bakskifteren er den meste presise jeg har hatt iallefall). Det finnes noen ting som kunne vært bedre, men dette er relativt marginale ting: Demperen (Reba SL) ble ikke helt stiv når låst (men nå har jeg satt over Fox-demperen som tidligere var på min Specialized terrengsykkel), DT hjulsettet er ganske tungt, tre-delt gir er nå helt ut, og jeg skulle gjerne hatt tyngre gir.



Racersykkel 2: Cervelo S2 2009 modell.

Dette er en fantastisk bra sykkel. Aerodynamisk ramme, integrerte wire'e, bra komponenter (SRAM red) etc. Den er merkbart stivere enn min gamle racer. I tillegg har jeg et par Flow karbonhjulsett (58mm profil) med pariser (opp til 200psi!), og da går denne baby'en som et lyn! :-)

På dette bildet har jeg en Ultegra kompaktkrank (ettersom jeg var i Italia og syklet bratte fjell), men har byttet tilbake til normalkrank i vår. Eneste minustegn så langt er at det ikke finnes en skrujustering på framskifteren, som gjør det ganske knotete å stille inn. Det er i tillegg et styr å bytte wire'e og strømper ettersom de er integrert i rammen - dette gjorde jeg sommeren 2011.. tror jeg brukte omtrent en hel dag på det.





Hybridsykkel: Giant Seek2 2011 modell

Denne kjøpte jeg våren 2012 på 50% avslag på XXL til den latterlige prisen av 3000kr. Som en treningskollega av meg påpekte: "Den koster omtrent halvparten av den ene karbonhjulet mitt.".

Sykkelen kjøpte jeg fordi jeg planlegger å bruke den som vintersykkel f.o.m neste vinter. Om den holder i to sesonger så har den gjort jobben sin til den prisen - det blir faktisk billigere enn å vedlikeholde & bytte dyre komponenter på terrengsykkelen.

Av utstyr så har jeg faktisk ikke sette nøye etter - tror det er Shimano Alivio (?) utstyr. Det fungerer iallefall helt topp. Til tross for at det ikke er dempegaffel så er den ganske tung (sikkert 11kg) og dette skyldes ganske sikkert hjulsettet - tok av forhjulet for å kjenne på vekten og den var som bly. Ellers blir dette en sykkel med piggdekk (kjøper i høst), reflekser, skjermer, ringeklokke, og lys (setter over i høst) - da blir det en helt super vintersykkel.

Skrev om den første turen på denne sykkelen her.






SYKLER SOM HAR BLITT PENSJONERT

Racersykkel 2: Cicli B Ultegra 2001 modell (“regnværssykkelen” som jeg også tok med ifjor på utenlandsreise.. litt redd for å pakke ned Cervelo’en!)

Denne gamlingen har jeg syklet MANGE kilometer på (inkl 3 Trondheim-Oslo). Kjøpte den for 10 år siden hos Fastbikes på Carl Berner, og har iløpet av denne tiden byttet de fleste delene på den etterhvert som de har blitt utslitt. Satte på bakskifter fra en terrengsykkel for noen år siden sammen med bak-kassett fra terreng - og dette gir veldig lette gir (billig måte å unngå å kjøpe kompaktkrank!). Siden det fungerte så greit har jeg bare beholdt det. Ellers så kjøpte jeg et Ksyrium Elite hjulsett for noen år siden - og første gang jeg syklet med disse fikke jeg en skikkelig "AHA-opplevelse" når jeg skjønte hvor mye et stivt hjulsett betyr for feeling'en på sykkelen. Sammenlignet med Cervelo'en er denne doningen tyngre og mindre stiv - men, jeg ser jo på tidene at det faktisk skiller utrolig lite tid på løyper jeg har syklet full-speed på begge disse to. Som sagt: Utstyr betyr nok mindre enn vi forsøker å lure oss selv til å tro (for vi vil jo gjerne forsvare pengebruken!)!



Tempsykkel: de Rosa 2002 modell (tror det er 2002).
Dette er vel nærmest et samleobjekt og jeg har de siste årene luftet den noen ganger mest for morroskyld. Kunne sikkert ha brukt den i et temporitt, men klarte å miste platehjulet jeg hadde til det i en flytteprosess for noen år siden. Den har campa-komponentgruppe som gjør det litt vanskelig å sette over bakhjul fra f.eks Cervelo'n.

de Rosa temposykkel

Terrengsykkel 2: Sepcialized Stumpjumper 2008 modell
Denne sykkelen har jeg fått beskjed fra Oslo Sportslager om IKKE å sykle på! Grunnen til det er fordi samboeren min kjørte inn i garasjeanlegget på CC vest i fjor med denne på taket (etter hun hadde hentet meg fra togstasjonen etter Birken) da jeg var inne på å kjøpe noe mat. Hjulene ble fullstendig bøyd/ødelagt og rammen/styret har fått flere skader som (ifølge verstedet på Oslo Sportslageret) visstnok gjør at den kan knekke når som helst. Satte over et gammelt hjulsett og har brukt som vintersykkel for det... jeg har tenkt slik at om rammen plutselig bøyer seg eller knekker i to så lander jeg iallefall mykt og godt på snøen! :-)

Sykkelen var jeg iutgangspunktet godt fornøyd med - den har aluramme, men bortsett fra det er ganske lik Scott'n med SRAM gir samt lignende geometri. MEN: Det burde ikke være lov å selge terrengsykler uten heldekkende strømper! Her har jeg byttet til et sett heldekkende som holder dritten ute. Ellers er Fox demperen superbra (selv om den ikke kom med fjernstyring på styret) - den er dønn stiv når låst.

Forøvrig bruker jeg Eggbeater-pedaler og Continental Race King 2.2 - og godt fornøyd med disse.


Ingen kommentarer:

Bruker du ikke Facebook så skriv her: