mandag 23. mai 2011

Vektgalskap: Sykkel vs kropp: Pris/kg

Det er ganske fasinerende å observere vekthysteriet blandt syklister på alle nivåer - og særlig hva man er villige til å betale for lavere vekt på sykkelen i forhold til hvor mye man er villig til å forbedre sin egen kroppsvekt. For nyskjerrighetens skyld har jeg funnet noen eksempler på produkter som er nogenlunde funksjonalitetsmessige like og regnet ut hva man betaler i kg pris for vektbesparelsen.

Eksempel #1: Pedaler til terrengsykkel

Eggbeater Ti: Kr 4199,- og 174g  vs Eggbeater 3: 999,- og 278g: Diff 3200 og 0.104kg (30 tusen/kg)


Disse to pedalene er funsjonalitetsmessig helt identiske, men den dyreste er lagd av titan og koster derfor 3200,- kr mere. Fordelen er at den er 104g lettere (for et par). Selv har jeg brukt den billige versjonen (Eggbeater SL het den når jeg kjøpte den) i snart 10 år og aldri hatt problemer med den – antar den dyre er kvalitetsmessig like bra.

Eksempel #2: Komplette sykler

Her er jeg bare tatt to helt tilfeldige sykkelmerker og brukt de veiledende prisene. Funsjonalitetsmessig så er jeg iallefall av den oppfatning at f.eks. Ultegra girskiftere skifter gir så-og-si nøyaktig like bra som Dura Ace, og bremsene bremser like bra. Den funksjonalitetsmessig forskjellen på en sykkel til 15-20 tusen og en som koster over 50 tusen er ekstremt liten, og hoveddifferansen i pris er grunnet vekt.

Fuji 1.0: 39.900,- og 7.0kg  vs Fuji 3.0: 17.900,- og 8.4kg: Diff 22000 og 1.4kg (15 tusen/kg)

og


Merida Reacto 909: 59999,- og 6.4kg vs Road Race lite 905: 16999 og 8.6kg: Diff 43000 og 2.2kg (20 tusen/kg)


Og hva med kroppen?

Ok, så vektbesparelse innenfor sykkelvekt koster i disse eksemplene mellom 15tusen/kg og 30tusen/kg. Det er ganske dyrt. Det er heller ikke særlig gode bevis på hva man faktisk sparer i tid ved å ha en sykkel som er én kg lettere. Nå som Giro d'Italia er på tv og vi ser hvordan Alberto Contador leker med konkurrentene så vil jeg faktisk tro at han hadde fortsatt vunnet med en kilo ekstra vekt. Så når det sannsynligvis ikke hadde betydd noe for verdens beste syklist, så er det litt rart at millioner av mosjonister er villige til å betale så mye for denne ene kiloen!?

"Å ja, jeg MÅ bare ha Cervelo S3!"
"herlig, der sparte jeg 2kg / 40 tusen"
Nå tipper jeg på at Norge er et av de mest ekstreme landene i verden når det gjelder kjøp av dyre sykler. Why? Fordi vi er så rike vel. Men selv om man flyter over av penger så er det fortsatt helt ulogisk når man sammenligner prisen (og fordelene) av lettere vekt på sykkel. Om man er så gal etter lav vekt så bør man først fokusere der hvor det oftest er aller mest å spare: Ølmagen!

For å ta pedalene som eksempel igjen: Å slanke seg 104gram er ganske enkelt. Det krever faktisk ikke mere enn én eneste dag som inneholder en god treningsøkt samt sunne måltider. Timebetalingen for å gjøre dette kontra å kjøpe Eggbeater Ti blir ganske bra!

PS_ Jeg kaster selvfølgelig masse stein i glasshus her - for jeg har jo selv gjort masse "ulogiske" kjøp som faller inn under dyr pris/kg - så dette har jeg skrevet like mye for min egen del!!! ;-)

4 kommentarer:

  1. Godt skrevet. Forøvrig er vel svaret at det er følelser vi betaler for. Akkurat som ei dame som betaler 6000 for en veske når en til 600 gjør samme nytten: Vi nyter følelsen av å eie dyrere og kulere ting, uavhengig av nytteverdien. Spesielt når tingen er knyttet til noe gi identifiserer oss med.

    Likevel bra å slå fast at hvis det virkelig er raskere tider man er ute etter, så start med kroppsvekt og .. ja - *trening* heter det vel..! :-)

    Å vite hvordan vekt spiller inn på tid er likevel interessant. Og det finnes kalulatorer på nettet for dette.

    Her er èn: http://www.noping.net/english/

    Den regner tid/hastighet utfra faktorer som vekt, watt, stigningsprosent, vind, dekk osv.

    Eksempel: 5% stigning i 5 km, 300 Watt.

    Under ellers like forhold med MTB sykkel:
    75 kg kroppsvekt gir tiden 16:13 .
    80 kg kroppsvekt gir tiden 16:51.

    1 kg redusert vekt gir ca 6 sek forskjell.. Og dette er en temmelig drøy bakke. Sannsynligvis vil èn intervalløkt gi større forbedring :-).

    Hvis kalkulatoren er riktig, kan du her se hvor mye av progresjonen din som skyldes vektreduksjon vs trening..

    Hilsen Bjørnar
    (Nettopp tilbake etter drag i Grefsenkollen).

    SvarSlett
  2. Jada - jeg er enig i at det ikke er bare funksjonen til en fin sykkel man betaler for! Når man først brenner for en hobby så vil man selvfølgelig ha det beste av det man har råd til - være seg biler, kameraer, vesker, eller sykkel! Samtidig tror jeg det finnes en gruppe kjøpere som kanskje tror de beste syklene bidrar mye mere enn mellomdyre sykler til prestasjonene i sykkelløypa.

    Interessente regnestykker på vekt - det er jo også veldig greit å kunne gjøre noen slike regnestykker når man tester formen sin igjennom sesongen - da kan man, som du skriver, ha en forståelse av hvor mye av formforbedringen som skyldes vekt og hvor mye som skyldes trening!

    Takk for en flott kommentar! :-)
    martin

    SvarSlett
  3. Hei !

    Bare godord om innholdet i bloggen din, men kunne du vurdert en annen farge på skriften i innleggene, da disse er vanskelig å lese overbakgrunnsbilde ?

    SvarSlett
    Svar
    1. heisann - takk for input. Dette kan jeg nok endre, men jeg har ingen problem med dette selv på windows eller android systemer. hva slags operativsystem/enhet er det du bruker? takk, martin

      Slett