lørdag 4. juni 2011

Teknikktips #2

Da fortsetter jeg fra Teknikktips #1 med et par punkter til:

3. Aerodynamikk er (oftere) mye viktigere enn vekt. Å ha en totalvekt som er lav når man skal sykle bakker er viktig, men ikke glem at i ca 80% av sykkelrittenes løyper så er aerodynamikk mye viktigere! Her er det mye krefter å spare om man har en bra aerodynamisk sittestilling (ikke glem å bruke bukken), og sykler smart i feltet - tenk alltid på å ligge i le av vinden ved å bruke syklistene rundt deg. De ekstra kreftene man sparer her kommer godt med når det virkelig gjelder. (Har har jeg masse å lære selv forøvrig  - ikke bare å sitte bedre aerodynamisk, men å sykle "smartere" i fellesstarter.)

4. Bruk den tilgjengelige veibanen i svingene på riktig måte. Det hersker en rekke misforståelser av hvordan man skal ligge både ved inngangen og ved utgangen av en skarp sving. De fleste tror at det skal se ut som en symmetrisk bue fra både inngangssiden og til utgangssiden, men det skal det faktisk ikke. I bildet nedenfor illustreres riktig bruk av veibanen ved en full 180 graders sving. Nøkkelen her er å  minimere tiden hvor man må holde lav fart, og da skal man bremse (hardt) så sent som mulig for dermed å svinge (som vist nedenfor) og skape en lang/slak sving hvor man kan aksellerere ut av svingen.

Ingen kommentarer:

Bruker du ikke Facebook så skriv her: