fredag 24. juni 2011

Ventilforlengere og vektjustering av karbonfelger

Dette blir et innlegg som er en oppfølger til Hvordan lime et pariserdekk innlegget jeg skrev for et par uker siden. Å lime og sette på nye pariserdekk gikk veldig greit, men jeg støtte på et problem som jeg forsåvidt har hatt før, men ikke helt har vært klar over årsaken: Ubalanse i hjulet som kjennes tilnærmet ut som det er kast i hjulet og dette kan være ubehaglig i høye hastigheter.

Jeg har etter en del research og ytterligere sykkelmekk funnet forklaringen, og jeg tipper på at det er mange som har et lignende problem med sine karbonfelger - derfor dette innlegget! Se forøvrig diskusjonstråden jeg startet på terrengsykkel.no som har diskusjon på temaet.

Problemet er ganske enkelt at med høyprofil karbonfelger så legger ventil & ventilforlenger en del vekt på den ene siden av hjulet - og dette skaper en ubalanse i hjulet. Når man setter sykkelen opp i mekkestativet og snurrer på ett hjul så synes det med en gang for hele sykkelen gynger i takt med hjulet.

Det første jeg oppdaget (som kanskje mange allerede vet) er at det finnes to typer ventilforlengere. Hvilken man bruker er avhengig av hvordan gjengene sitter på ventilen på dekket man har kjøpt, men den ene (svarte nedenfor) er betydelig lettere enn den andre og har heller ikke behov for å flytte låsemekanismen til forlengeren på tuppen som gjør at mere av vekten er nærmere dekket (som er bra). Dekkene jeg bruker akkurat nå krever den sølvfargede ventilforlengeren som er en del tyngre.



Se videoen jeg fant under som demonstrerer hvordan man setter på de to typene ventilforlengerne:


Løsningen jeg fant for å få balanse i hjulet var å feste vekt på motsatt side av felgen. Jeg tok ganske enkelt og brettet aluminiumsfolie, som jeg tilslutt dekket med gaffa-teip. Dette ble veldig uestetisk, og kanskje også litt negativt ifht aerodynamikk, men ubalansen har blitt fullstendig borte! :-) Når jeg nå snurrer hjulet på sykkelen når den er på mekkestativet er det ingen gynging what-so-ever, og det føles også sinnsykt mye bedre å sykle på. Som nevnt i terrengsykkeltråden så har noen av de "proffere" hjulsettene mere vekt integrert i felgen for å motvirke vekten av ventil & ventilforlengeren (bl.a. Fulcrum som har noe som heter "Dynamic Balance"), men på mine er det åpenbart ikke tilfelle. Estetisk eller ikke... det funker!








OPPDATERING: Fant også denne videon som beskriver problemet nøyaktig som jeg har opplevd det.
Det finnes mao klistremerker med vekt som man kan lime på felgen for å balansere. Jeg har derimot ikke klart å finne ut hvor man kan kjøpe disse. Ellers fant jeg et tips om at man burde bruke hammer på aluminiumsfolie, for da blir det helt flatt - og det har jeg nå også gjort og fått mine vekter til å se mye bedre ut på felgen.





5 kommentarer:

  1. Jeg har fått kast i karbonhjulet.
    Tror du det er fordi jeg har brukt tung ventilforlenger?
    Truls - BOC

    SvarSlett
  2. Godt spørsmål.. jeg tviler på at den gyngingen som oppstår av et ubalansert hjul kan resultere i kast i hjulet - er jo tross alt en ganske minimal vektforskjell (selv om den kan være ganske ubehagelig å sykle på - særlig i høy hastighet). Vi snakkes, martin

    SvarSlett
  3. Bruk svart gaffa, så blir det straks penere enn den sølvfargede du bruker :)

    SvarSlett
  4. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  5. Jeg vil tro at litt bly fungerer bedre enn alufolie? Fiskeutstyr kan brukes til mer enn fiske :-) Blyspiral kan tres rundt eikene på motsatt side og kapsles inn med litt elektrikertape. Funker fint synes jeg!
    https://www.xxl.no/oves-blyspiral-6-gr/p/1022134_1_style

    SvarSlett