torsdag 28. juli 2011

Gjøremål før Birken og Grenserittet /mekk

Sykkelmekkgjøremål (skrevet også litt om klær i dårlig vær her).

Gjør klar sykkelen NÅ: Det er en svært god ide å fikse det man har tenkt å fikse på sykkelen så raskt som mulig fordi man bør helst ha syklet i et par uker på sykkelen etter man har mekket ferdig.. det er rart hvor ofte ting må justeres/etterstrammes/fikses etc.. Ikke planlegg noen store mekkeprosjekter rett før rittet uten å få testet sykkelen skikkelig.

Det man bør vurdere å gjøre på sykkelen er (prioritert rekkefølge)

- Gå over girjusteringer frem og bak. Her finnes det masse bra instrukser på nett - search and you will find. Men, om du ikke er 100% fornøyd med innstillingene så dobbelsjekk og fiks. Merk forøvrig at upresis skifting kan også være et resulatat av andre årsaker som slitt drivverk (kjede/tannhjul) eller skjevt girøre (metalbiten som bakskifteren er montert til - kan byttes om skjev).
- Bytte dekk og slanger: Om du har ett år+ gamle dekk eller slitte dekk så bør disse byttes. Gummi er ferskvare og blir hardt/stivt selv om det ikke brukes. Punkteringer skjer utrolig mye lettere på slitte/gamle dekk - så dette er iallefall noe jeg prioriterer høyt. Selv har jeg satt på Continental Race King 2.2. Helt topp til Grenserittet/Birken - og ikke minst får man prisgunstige dekkpakker av denne (bl.a. fortsatt på XXL). Jeg har forøvrig ikke punktert en eneste gang i 2011 (nærmer med 6k km) - nå er jeg mest på landeveien, men tror allikevel at en del av grunnen er at jeg er påpasselig med å sykle på gode dekk. Når det gjelder lufttrykk så er dette litt avhengig av vekt på rytter - jeg er 84kg og planlegger å ha ca 35psi (dette diskuteres av en eller annen grunn sinnsykt mye på diverse forumer... det er ikke SÅ viktig. Jeg er overbevist at om man har 30 eller 60 så er det en ekstremt marginal forskjell på rullemotstand).
- Bytt bremseklosser. Enkelt å gjøre selv. Finnes to typer - unngå de myke, kjøp de harde.
- Bytte wire og strømper: Om giring er litt trengt så bytt wire og strømper. Dette burde man egentlig gjøre ofte for sykkelen føles faktisk helt ny ut etter at man gjør dette her. Viktig!: Når man bytter så sett på heldekkende strømper. Det enkleste er bare å kjøpe en lang strømpe (metervare i butikk) og klippe til helt fra styret til skifteren, og bare tape'e/strips'e denne til rammen. At det i det hele tatt finnes terrengsykler som selges uten heldekkende strømper er jo en skandale - om man sykler i skauen så får man garantert gjørmesprut, og med "oppdelte" strømper så kommer denne gjørma inn i strømpene. Ref Birken i fjor og i forfjor så var det ekstremt mange som fikk girskifte problemer av denne grunn.
- Juster trykket i dempegaffelen. Det er nesten litt rart at det ikke følger en demperpumpe med når man kjøper terrengsykkel. Faktisk så tror jeg svært mange ikke vet hva dette er en gang. Men, til opplysning: Dette er en liten pumpe som man kan justere lufttrykket i dempegaffelen sin med - omtrent som man pumper opp hjulene sine. Stikk ut og kjøp en om du ikke har fra før, og sjekk brukermanualen (også ganske rart at man ikke får med denne når man kjøper ny sykkel... man før den hvis man bare kjøper en demper) til dempegaffelen - som du finner på internett.
- Skjekk trinsehjulene i bakskifteren og kranklageret. Trinsehjulene i bakskifteren er etter min erfaring den ene komponenten på både landeveis- og terrengsykler som produseres i helt latterlig dårlig kvalitet. Jeg tror nesten ikke jeg kan huske at ikke disse har vært i stykker når jeg har tatt meg bryet til å sjekke de. De er heldigvis ganske enkle å bytte... men irriterende å til stadighet måtte bruke 200 kr på nye. Også kranklageret virker som en av komponentene som sykkelprodusenter ikke bryr seg nevneverdig mye om at skal fungere mer enn et par tusen kilometer. Sjekk den, og ikke bli overasket om kulelagerne her er i stykker.
- Gå over resten av sykkelen og sjekk etter ødelagde deler. Rart hvor mye som blir ødelagt igrunn på en sykkel som brukes litt. nevner et par ting som bør sjekkes: Styrelageret (hold inn forbrems og rugg litt frem og tilbake... slark betyr at denne må sjekkes mer), pedaler, gå over eikene på hjulene, ta av hjul og sjekk at nav er ok, og kikk over rammen etter sprekker/slag.

Det er vel det jeg kommer på nå i farten. Om noen har noe mer vennligst legg igjen en kommentar! ;-)

Ingen kommentarer:

Bruker du ikke Facebook så skriv her: