tirsdag 16. august 2011

Sykkelmekk.. klargjøring til Birken

For et par uker siden skrev jeg en huskeliste for sykkelmekk for Birken/Grenserittet som finnes her. Under Grenserittet fikk min egen sykkel såpass mye juling at jeg har brukt litt av gårsdagen og dagen i dag til å fikse litt selv - vedlegger et par tilfeldige bilder og kommentarer

1: Mitt 8 år gamle mekkestativ gikk i stykker for litt siden og i går kjøpte jeg det enkleste Park Tool (PCS-9 "home mechanic" - kostet 1300,-) stativet. Virker supersolid og bra kvalitet - Park Tool er ikke det billigste, men tipper denne kommer til å holde i mange år så tror det er verdt det. La merke til at de brukte akkurat samme stativet på bakrommet på Oslo Sportslager - så da er det sikkert bra!

Nytt mekkestativ

2. For en del år siden hadde jeg et rettestativ til felg, men har klart å surre det bort i en flytteprosess. Om man skal ta bort noen av de verste kastene i hjulet så kan man alltids bare tape en pappbit på staget og bruke den til å se avstanden til felgen. For de som har lyst til å prøve så søk på "wheel truing" på Google - finnes masse bra artikler om det:

pappbit til hjulretting

3. Å lufte bremser er egentlig ikke så vanskelig - prøvde for første gang (på Specialized sykkelen min) for en liten stund siden. Det gikk greit, men ble litt søl... dette er for de spesiellt interesserte. Man trenger to sprøyter - en på bremsehendelen og en på bremsen - så presser man vesken frem og tilbake for å få ut all luft.

Lufte skivebremser
4. Byttet kranklager.. igjen. Faktisk så gikk den ene siden knapt rundt etter Grenserittet - fullstendig gåent. Kanskje det var derfor det var så tungt?... Nå har jeg iallefall satt på et nytt. Dette er forøvrig en enkel sak å gjøre selv - man må bare ha verktøyet som vist på bildet.


Ellers har jeg også byttet kassett og kjede igjen. Etter litt tankearbeid så blir det nok Birken på meg allikevel... har blandede følelser etter de dårlige opplevelsene fra de siste to årene, men det hadde sikkert blitt drømmeforhold om jeg droppet det, og den sjansen vil jeg ikke ta!!! ;-)

2 kommentarer:

  1. Synes du faktisk kan holde deg hjemme, slik at det tydligvis blir bra for oss andre :-)

    Tror jeg må ta en runde på kranken selv snart, ble en del knirking etter hvert på grenserittet.

    SvarSlett
  2. Knirking kan alltids være at kranklageret bare trenger litt fett på gjengene - skru det av, legg på litt, og skru tilbake igjen. Om kulelagerne har blitt slarkete/dårlige så kjenner du det ganske lett ved å holde på pedalarmen og dra frem&tilbake - ellers kan du bare teste å rulle innsiden med fingrene etter at du har tatt ut krankpartiet.

    Lykke til på Birken :-) Krysser fingrene for sol og medvind!

    SvarSlett