fredag 11. november 2011

Cooper test: 12min løp!

EDIT: Noen uker etter dette innlegget og etter litt mere joggetrening har jeg nå presset 3k tiden min ned til 10:55, og det ville gitt ganske mye bedre resultat (med 1min til løping) enn den beskrevet under! :-)

"Cooper-test"... i utgangspunktet et vondt minne fra ungdomsskolen da alle i klassen ble beordret til å løpe i 12 minutter for at læreren kunne notere ned hvor langt alle kom! Da var jeg ikke så glad i å trene som nå... Og i kveld, over 20 år siden siste test, fant jeg i spenning fram refleksvesten og jogget ut i mørket for å finne en flat løype å teste meg selv på!

Cooper-testen kommer fra det amerikanske militære og ble startet på slutten av 60'tallet som standard formtest for militære styrker. Det er en ganske enkel test - og man kan teste mange samtidig. Testen består i å løpe så hardt man klarer i 12min.

Det finnes en tydelig korrelasjon mellom distanse løpt og VO2-max - se grafen nedenfor. Og derfor var jeg litt spent på resultatet. 12-min er såpass lenge at man må passe på å ikke komme over terskel for tidlig. Jeg åpnet nok litt for hardt og klarte ikke helt å holde inn - det er nok smartere å holde igjen litt første halvdel for så å øke mot slutten..


Sammenhengen mellom VO2-max og løpelengde på Cooper-test

Nå trener jeg ikke veldig mye løping pga et vondt kne - og har ikke veldig god toppfart inne. Skal man bli god på en spesifikk idrett så må man trene på den respektive idretten - og det holder ikke bare med god "motor" (hjertet!) fra sykkeltreningen (selv om det hjelper). Til tross for det var jeg brukbart fornøyd med resultatet på rett i overkant av 3km (1.86 miles) - og hvis man bruker grafen over så peker dette på VO2-max på høye 50'tallet - som forsåvidt er i tråd med det jeg testet på toppidrettsenter tidlig i vår, men lavere enn det jeg nok hadde målt i dag på sykkel. (Løypen viste seg forøvrig å ikke være helt flat. Det beste er selvfølgelig å gjennomføre på en løpebane som Bislett for å få et resultat som er sammenlignbart med den statistikken man finner på nett.)

Alt-i-alt en artig test som er lett å gjennomføre - anbefales! :-)


Ingen kommentarer:

Bruker du ikke Facebook så skriv her: