onsdag 30. mai 2012

Smarte sykkelduppeditter - del 1

Jeg har noen sykkelrelaterte duppeditter som jeg sverger til som jeg tenkte å presentere i et par innlegg. Om du ikke har lignende fra før så kjøp disse!

Duppeditt #1: Vanntett etui til telefonen
Denne kjøpte jeg på en båtforretning (Navigare i Kristiansand). Med telefonen i denne så kan man kaste telefonen i vannet med god samvittighet - om man så ønsker. Ellers så kan man ha telefonen på baklomma mens man svetter som en gris og/eller at regn og sludd bøtter ned over deg uten å være redd for at telefonen skal ta noe skade av den grunn. Og ikke bare det: Man kan faktisk både prate og bruke touch-screen (for de som sms'er mens de sykler) uten å ta telefonen ut. Og, ikke minst, kjøre Strava applikasjonen som backup i tilfelle Garmin-enheten på styret konk'er av en eller annen grunn. Forøvrig smart å dytte en 200-lapp og/eller et bankkort inni.

Klar til å sykle under vann

Duppeditt #2: Multiverktøy som har dekkjekker
Tidligere har jeg alltid hatt med meg både dekkjekker (samt slange og patroner) OG multiverktøy på baklomma. Ikke nødvendig lengre. Pass på å kjøp en multiverktøy som også har dekkjekker så har du en ting mindre å bære på. Denne plukket jeg opp på XXL (tror jeg).

Gleder meg til å punktere
Duppeditt #3: Spenol
Glidekrem og fuktighetskrem. To bruksområder: 1) Smøre inn (barberte) legger og lår slik at de får en fin glans (her er baby-oil et alternativ). 2) Smøre inn krinkler og kroker i skrittet for å unngå diverse "sittesår". Uten å gå inn i alt for intime detaljer så er glide-egenskapene til Spenol superbra - og som "sittekrem" så fungerer denne helt utmerket. Selv har jeg testet flere kremer tidligere - som vel alle kostet mange ganger så mye som Spenol, uten at de har fungert noe bedre. Det funker. Og det er billig. Du kan også bruke Spenol som masasjeolje i nødstilfelle - om du så klarer å overtale kjæresten til å gi deg en "sykkelmassasje" når du er ferdig i dusjen!...

Hello baby! ;-)

6 kommentarer:

  1. Multiverktøyet med dekkspak får du også i en versjon med kjedekutter som faktisk funker fint. Har dessverre fått bruk for kjedekutteren på en tur, så aldri mer uten.

    SvarSlett
    Svar
    1. Sikkert lurt. Selv har prøvd en rekke ulike multiverktøy tidligere - også med kjedekutter - men, ettersom jeg ikke har røket et kjede ila 15 år tar jeg sjansen uten :-) Helst så små og lette som mulig for min del - og denne her er en minimalistisk/lett en - hvor det mest fancy tillegget er dekkjekkeren.

      Slett
  2. Jeg kjøpte sånn mobilpose fra langeposer.no og den fakker opp strava-signalet. Krise for oss som er for EURO til å ha en sånn Garmin-tannlege-device på styret.

    SvarSlett
    Svar
    1. ok kjiipt. Jeg har ikke hatt noen problem med å bruke GPS i den posen jeg har. Nå er det riktignok også stor forskjell på kvaliteten på GPS mottagerne fra telefon til telefon.

      Slett
  3. Hva slags pose har du til telefonen din? Og hva slags telefon? Jeg har iphone og ønsker gps-signaler til tross for vanntett pose.

    SvarSlett
    Svar
    1. Den posen jeg har er egentlig til iPhone, men jeg har en Samsung telefon som er akkurat like stor. Jeg har ikke hatt noe problem med GPS-signal når jeg har testet den med Strava Cycling app'en (selv om jeg vil på det sterkeste anbefale å kjøpe en Garmin enhet istedenfor - du får f.eks. Garmin EDGE500 på bikeshop.no for ca 1600,- eller Garmin Forerunner 210HR på Komplett for 1700,-). Jeg vet faktisk ikke helt hva merke er - står Robships på den - som sagt kjøpte jeg den på en båtforretning. Antar de fleste båtforretninger har noe lignende. En annen rimelig variant er å kjøpe en JerseyBin - den kan du kjøpe fra langeposer.no. mvh

      Slett